Thursday, June 16, 2016

Kisah Sebenar Burung Unta Lari


Burung unta yang berumur enam bulan mencuri perhatian umum bila videonya berlari di lebuhraya menjadi viral di media sosial telah berjaya ditangkap dan dibawa balik ke ladang di Semeyih.

Menurut pemiliknya, Darren Chow, 44, telah bekerja dengan haiwan selama lebih 20 tahun dan telah membeli Chickaboo ketika ianya masih kecil.

Chow berkata Chickaboo melarikan diri dari tingkap terbuka Toyota Hilux itu semasa dalam perjalanan ke ladang, burung unta Wonderlands di Semenyih.

"Ia adalah satu insiden yang memalukan. "Dia biasanya duduk diam-diam dalam Hilux, dia tidak pernah cuba untuk melompat keluar sebelum ini. Tetapi kali ini, dia melompat keluar dari tingkap dan berlari," katanya.

Chow berkata Chickaboo adalah "sangat penyayang" dan akan ikut dia mana-mana.

"Dia sangat ingin tahu, sangat tamak, dan lapar sepanjang masa," kata Chow.

"Dia mendapat bersama-sama dengan baik dengan Husky saya. Dia akan tidur dengan Husky saya dan tergantung di dengan beberapa ayam belanda dan anjing.

"Tetapi dia telah membina hubungan yang benar-benar rapat dengan Husky saya," katanya.

Chow berkata beliau sedang dalam perjalanan untuk kembali Chickaboo ke ladang beliau membeli dia dari apabila dia membuat melarikan diri yang besar itu.

Beliau berkata bahawa dia semakin besar dan memerlukan lebih banyak ruang untuk berlari-lari, sambil menambah bahawa jiran tidak menyokong beliau menjaga burung unta sebagai haiwan kesayangan.

"Kami bersetuju untuk menderma kembali ke ladang apabila dia mendapat terlalu besar, dengan syarat bahawa dia tidak akan dieksploitasi untuk kulit atau daging.

"Kami akan merinduinya dan kami pasti akan melawat beliau," katanya.

Kredit

No comments:

Post a Comment